Bloggintresserade

tisdag 2 februari 2010

Att inte lägga sig i, inte älta, mm

I nästan alla åldersgrupper hos barn, män och kvinnor finns det en del som inte kan låte bli att "lägga sig i".
Ibland vare sig man har någon vettig anledning till det. En del gör det av "födsel och ohejdad vana", eller kanske av något sorts kontrollbehov. Andra vet inte om att de gör det. Vad vet jag, som aldrig någonsin  gör det (Hm, hm)

Redan på 1600-talet skrev en nunna i England en bön, aktuell även i vår tid.

Herre, du vet bättre än jag själv att jag håller på att åldras och att jag en dag skall vara gammal. Avhåll mig från den fatala tron att jag måste yttra mig i alla ämnen och vid alla tillfällen. Befria mig från begäret att ordna upp alla människors angelägenheter. Gör mig tankfull, men inte dyster, hjälpsam men inte beskäftig.

Hjälp mig att inte repetera ändlösa detaljer, ge mig vingar som för mig till saken. Försegla mina läppar angående mina krämpor och besvär. De tilltar och det känns  mer frestande att älta bekymren.

Jag vågar inte be om ett förbättrat minne, men jag ber om växande ödmjukhet och mindre tvärsäkerhet, när mitt minne inte stämmer med andras. Lär mig den strålande läxan att jag tar fel ibland.

Låt mig förbli någorlunda angenäm - jag vill inte vara ett helgon. Somliga helgon är svåra att leva med. men en sur åldring är något av kronan på djävulens verk. Ge mig förmågan att se det goda i oförutsedda sammanhang och att se talanger hos människan där man inte väntade sådant. Och käre Herre gör mig vänlig, så att jag säger dem det jag ser. Amen

4 kommentarer:

  1. Hej margaretha!

    Va kul.Har du också hittat hit.

    Kram / Suss

    SvaraRadera
  2. Hej Margaretha!

    Jag fick se den här bloggen när jag var inne i Bloggbanken. Så fin den är!

    Idag kommer jag inte in på Passagen, så jag har bloggat i min blogg här på Blogspot, "Maskroskvinnans tankefrön". Den finns med i Bloggbanken. Jag har en blogg till här på Blogspot "Maskroskvinnans eviga sommar" (http://maskroskvinnan.blogspot.com). I den bloggen ska det andas sommar året om.

    Så visa ord du skriver i ditt inlägg. Jag kan väl känna igen mig i dem. Jag kan nästan exakt säga när jag själv började tänka i de banorna. När jag "la ned" mina vapen och började lyssna allt mer på människor i stället för att argumentera och argumentera och försöka ändra andra människor.

    Jag önskar att jag kommit en bit på den vägen. Men jag är inte framme än, inte alls. Jag har mycket kvar att lära mig än här i livet. Både om mig själv och också om andra. Så länge jag lever önskar jag att jag har kvar att lära.

    Jag ska kopiera din vackra text och spara ned den till mig själv i Word. Tack, Margaretha, för all levnadsvisdom som du delar med dig av.

    Och jag blev glad att hitta dina ord här på Blogspot också. Jag tycker att det är viktigt att sprida ord och tankar på olika ställen. Också på Passagen. Där behövs många ord om hopp och tröst, känner jag, just på Passagen. Bland alla ensamma, ledsna, övergivna, arbetslösa och sjukskrivna. Det är min tanke.

    Kram till dig, Margaretha
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. A-K, Tack för dina fina ord. JA, måtte man aldrig sluta lära sig och våga ändra på det man upptäcker är fel
    Kram Anna-Karin
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Hej Margaretha!
    Jag förstår inte vad min kommentar tog vägen
    där jag önskade dej lycka till här på blogspot.
    Nåväl borta är den.
    Jag önskar dej en trevlig Alla Hjärtans Dag.
    Varma kramar.

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP