Bloggintresserade

fredag 28 maj 2010

liten insats - stor utdelning

Nyss kommit från distrikytskonferensens första möte. Lyssnat på skönsång. Occkså lyssnat på en kvinna från Etiopien som ansvarar för den evangeliska kyrkans kvinnoarbete. Kyrkan har stor tillväxt. Medlemsantalet nu är dryga 6 miljoner varav ca 52% är kvinnor.. trots en del kulturella hinder  kan nu sedan år 2000 kvinnor vigas till präster och i dag finns det 18 kvinnor i prästkåren..
Denna duktiga trygga kvinna kom som en fnittrig tonåring till en realskola som drevs av missionen.
Hon sa "det var inte mitt val det var min chans som fanns där för mig, en enkel flicka". Och hon sa "jag trodde att det bara var att ta emot, nu vet jag att det var genom att ni gav många fick en chans och att vi kan också ge" "Jag trodde som barn att det var någon jätterik msk. som gav bort en del. Nu vet jag att de som startade mission i vårt land inte tillhörde de rika" Så berättade hon att de nu står klara att skicka missionärer till något land där de kan arbeta speciellt för kvinnor.
Visst var det självklart att vi lät  också flickorna gå i skolan, det känns det skönt att vi hade förstånd att ge dem den chansen.
En kvinna med 5 flickor lämnades av sin man. Flickorna hade gåvor. 2 av dem , passade våra barn ibland på fritiden, vi ordnade så att de fick gå i skolan. Jag fick veta att den äldre av dem i dag har en hög befattining i den Lutherska kyrkan i Chikago, med inriktning på arbete bland kvinnor i Afrika. En liten insats kan ge stor utdelning! Det märktes ofta.Hallelujamoment!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP