Bloggintresserade

måndag 8 februari 2010

Livsinstruktioner

Har du någon gång skrivit lednadsregler för sig själv? Jag har inte gjort det, men säkert haft några i mina tankar. Jag hittade en liten bok i min "städiver" där det fanns ett antal levnadsregler nerskrivna. Här är ca hälften.

* Ge människor mer än de förväntar sig och gör det för att du tycker om det.
* Tro inte allt du hör, spendera inte allt du får och sov inte så mycket som du skulle vilja.
* När du säger "Jag älskar dig" säg det på riktigt. När du säger " Jag är ledsen" se personen i ögonen.
* Driv aldrig med andras drömmar.
* Döm inte någon på grund av dennes släktingar.
* Tala långsamt, men tänk snabbt.
* Om någon ställer en fråga som du inte vill svara på, le och fråga i stället "Varför vill du veta det?"
* Bedöm din framgång i förhållanden till det du måste avstå ifrån för att uppnå den.

7 kommentarer:

  1. När jag lite tilltufsad efter lämnat ett destruktivt förhållande gick ut Kom Vux (sociallinjen) fick jag en anteckningsbok av min lärare där hon sa jag skulle skriva av mig. På första bladet hade hon skrivit: STÅ PÅ DIG FÖR ANNARS GÖR NÅGON ANNAN DET. Det tänker jag på när jag känner mig liten och överkörd.

    Kram / Suss

    SvaraRadera
  2. Suss - inte så dum tanke. De är ett sånt där känt, väl använt "braord".
    Kram / M

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet av den som skrev det! Själv hade jag en bok ett tag där jag skrev allt positivt som hänt under dagen.... höll på med det rätt länge... det gjorde gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Margareta!

    Så sant, så sant, det som står här i ditt inlägg.

    Rad nr två ska jag ge vidare till min 17-åriga dotter. :)

    "Tala långsamt, men tänk snabbt". Det har jag blivit bättre på, fast jag behöver fortfarande öva mig i den konsten. Liksom i en annan stor konst; att inte avbryta andra människor när de pratar. Jag blir allt bättre på det, men behöver fortfarande träna på det.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. A-K vi har kanske ngt. liknande problem - eller har haft. Vi jobbar ju på det. /M

    SvaraRadera
  6. Meh...varför får man inte sova så mycket som man vill?..En annan sak är ju att man sällan kan göra det..
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Ann-Sofi - ett tag har jag sovit, sovit sovit till leda. Ändå haft lust att sova mer. Har då känt hur skönt det var när man blev tvingad att inte göra det av en eller annan anledning.
    Men, sanningen är ju också att många inte alls får sova så mkt. som de behöver ens. /M

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP