Bloggintresserade

lördag 20 februari 2010

Bara två bokstäver

Ett ynka litet ord


Jag har bott i en by i 17-18 år: En by som än idag är en s.k. Levande by. Nu bor jag i ett samhälle eller kallas det ort kanske.. Här skiner solen från klarblå himmel det är ca. -20, toppenväder alltså, ?
Och, här sitter jag och tänker på att två bokstäver - ofta kan bli ett ord som ibland har olika definitioner. Antar att sådant ställer till problem när man lär sig ett nytt språk.

I ord om ord. läser jag om ordet by.

"Definitionen för by är således två, tre eller flera gårdar. Men idag kan ordet uppfattas olika beroende på i vilket sammanhang ordet nämns. By förekommer numera även i nutida sammansättningar så som semesterby, fritidsby och stugby. (Finns det fler?)

Andra definitioner för by...
- By är även en församling i Västerås stift som ligger i Avesta kommun i Dalarnas län, alldeles norr om nedre Dalälven. Byn By har 2 631 invånare (2006)...

- är bland annat nederbörd i form av snö, regn eller hagel med en mycket hög intensitet som varar under en kortare period, upp till en timme...
Undrar om ordet skur är om det t.ex. regnar en kortarre tid än by enligt ovanstående defination?

- By är också ett efterled i ett ortnamn, till exempel Ljungby och Lundby. Ortnamn med denna efterled är vanligast i Östergötland och i Mälarlandskapen...

- BY är dessutom nationalitetsbeteckningen för Vitryssland...

- Och om vi går över till det engelska språket betyder by flera olika saker. vid, via, vid, tidsuttryck senast, ,av, mm, mm.
Jag använder det  nästan nu när jag säger Bye-bye för denna gång

3 kommentarer:

  1. Brukar säga jag bor i byhåla. Utan bank,minuten. Lite utanför allt.
    Men många saker positiva,det överväger!

    nattkram

    SvaraRadera
  2. Svenska språket är verkligen krångligt med tanke på att det ofta förekommer ord med fler betydelser än en. Sicken tur att vi slipper lära oss det språket...hihi:-)

    SvaraRadera
  3. A-S Ja, jag håller med dig./M

    SvaraRadera

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP